Sunday, April 19, 2009




Abiiiiiiiiiiii.....................



Petang 30 hb September 2007......Aku masih ingat........ketika itu aku sedang menjamu selera di bilik C313 di kolej kediaman Raja Dr Nazrin Shah Universiti Malaya......hatiku terdetik..........kenapa lain benar selera ku petang ni......hmmmmmm..aku mengeluh singkat.......aku hanya menggaul2 nasi,menjamah kepala ikan yang di baluti dengan sos hitam.........hanya sesuap dua masuk kedalam salur esofagusku.......Aku beristighfar panjang sesekali teringat ayah dan ibu di kampung halaman di pinggir bandaraya Kuantan Pahang...............Tanpa berfikir panjang, aku terus mencapai handphone nokia hitam di atas kamar merah ku..........Aku dengar sayup2 suara ibu meyahut panggilanku................Mak, ayah sihat? dah makan blum? .......semuanya sihat, ayah kamu ada ni ha, tengah berehat kat ruang tamu.............begitulah perbualan singkat antara aku dan ibuku pada petang tu.................aku menarik nafas lega...................Aku memandang tangan kananku masih bersalut dgn nasi..aku cepat-cepat habiskan nasi yang aku bli kat kedai Sila Rasa...............aku meneruskan rutin harian ku seperti biasa.......


8.30 malam.......Kriiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnggg...........Kriiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnngggg As. aku rasa kakak ko tepon..cepat angkat....suruh zati,rumate ku........aku sekadar mengangguk tanda setuju........Ye ada pe................aku dengar satu persatu penjelasan dari kakak ku....................tiba-tiba air mata jernih mengalir laju di kedua pipi......................aku diam seribu bahasa.....ayah ter jatuh kat dapur maghrib td..........sekarang ayah kat hospital besar kuantan..wad icu.....aku mematikan hp.............masih terngiang-ngiang kata2 kak diey di telingaku...........aku merebahkan tubuhku yang longlai......hatiku menjerit memanggil ayah....aayaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh...aku menangis semahu-mahunya.................aku nak ayah...aku nak tgk ayah......aku nak mintak maaf ngan ayah.............aku nak segalanya..................ayahh....huhuhuuhhuu.....

No comments:

Post a Comment