Thursday, October 22, 2009

Assalamualaikum warah matullahi wabarakatuh....


Dah jawab salam blum hehe...


petang ni bru aku ada mood nak jenguk blog setelah sekian lama menyepi....hhmm ape yang da berlaku sepanjang kesepian ku ini ye..actually banyak benda nak story...tp kene tapis2 skit ah..hehe


Abes je exam sem 2 (Bulan 4 2009) , aku bertekad nak cari kerja..tp nak keje ape klu duk kampung kan.....nak jd cikgu sementara???cikgu kat sek dah berlambak-lambak....wat tebal muka je g jumpa headmaster.....pastu try tanyer plak kat sek agama...kot2 bleh la jadi ustazah "rock" untuk sehari dua..hmm jawapan pun tetap sama...tenaga pengajar dah penuh....


So aku pun duk melepak je la kat umah hampir 2minggu...arghhhh bosan tak terkata.....almaklumlah aku ni anak bongsu dari 6 adik beradik so rumah tu sunyi sepi macam duk dalam gua je....klu tak cakap ngan mak, tgk tv pastu makan...mmg tak berkembang langsung otak kiri dan kanan aku...sehari dua pastu, Angah aku call suh duk umah dia kat pekan pahang, suh jd ala2 bibit gtu...tp aku redha je la...bla akaq ngan abang ipar aku balik dr mengajar...everything dah beres siap jemput makan lagi...lagi pun aku mmg suka memasak n try create resepi baru....kadang2 sampai akaq jeles ngan aku sebab suami dia kata aku masak sedap...padahal aku main campak2-campak je....kih2 alhamdulillah Allah beri kelebihan dalam bidang masakan...


Sepanjang aku duk kat pekan tu, niat aku nak cari keje masih menebal lagi...aku g kat pasaraya nak bli barang2 dapur...time bayar kat kaunter aku bisik2 ngan sorang minah cashier ni,"kat sini ada keje kosong tak" pastu dia kata "akaq nak cari kerja ke,try la jumpa ngan manager kitorang, kat pejabat aras 2" ok...aku juz wish thanks je kat dia..aku pun amik barang2 yang aku bli n letak dalam raga motor..aish.....nak g ke tak ekh jumpa manager tuh.....cam tak yakin je nak keje kat sini....aku beranikan ati masuk kat dalam pejabat pasaraya..wat muka selamba gile....tp ati dup dap dup dap...hehehe


tup tup aku dah pun diterima kerja sebagai CASHIER....hulamak esok plak tuh start keje....gle...dah la bahagian finance...silap skit je pasal duit2 ni,mau lingkup pasaraya sebab aku....nak taw camne aku dapat keje...aku tak cerita la aku ni budak UM, aku wat taraf spm je...pastu aku cakapla kat dia "saya ni terer la jugak guna komputer" terus je dia percaya kat aku...pe lagi, dah siap sign for agreement aku dah pon jadi sebahagian tenaga kerja kat pasaraya tuh...

Seminggu senior cashier latih aku men ngan komputer,packing n scan2 barang...pastu dia bagi hampir 70 kod barang2 yang perlu diingat...contoh la kan kod untuk sayur sawi, 210 2081....nak terkucil gak la hafal benda2 alah tu....banyak siot.....tp aku still go on ngan keje...bru seminggu keje baru aku terasa betapa susahnya nak cari duit...bayangkan aku start keje dalam kul 8.45 pg sampai kul 6.00 ptg...klu kene overtime plak sampai kul 10.00 malam.....gaji berapa sen la sangat.....nak plak pasaraya tu tak penah lengang ngan customer....peh....lama2 keje kat sni bleh bongkok tiga aku...huhu


Bila dah pegang kaunter sendiri, banyak la kes2 silly mistakes yang aku wat....sampai kene tengking ngan senior cashier...malu tetap malu tp tahan je air mata dr jatuh berlinangan...peh tragis2.....time rehat ada la bbrp orang cashier lain tegur aku...diorang pelik ngan aku sebab umur dah ''tua" tp ni bru first time keje...."abis tu selama ni goyang kaki je ke duk umah ????" banyak soalan2 membunuh menerjah kat gegendang telinga aku nih....sabar2 last skali aku tak mampu lagi nak bg alasan aku cakap la aku sbnrnya budak u.....pastu ape lagi....kejap je berita ni sampai kat senior cashier...aku wat bodo je...sesekali ada gak sindiran sinis sampai kat telinga aku..."Kata budak u, tp kdg2 kira tak btul jugak, pastu ada shot duit plak tu" ble diorang cakap camtu kat aku kn, aku rasa nak gado tahap gle gaban ngan si minah mulut murai tu....mmg kesabaran benar2 teruji...


Hmm ble dah sokmo keje sampai lewat malam..nak plak aku merempit sorang2.....mak plak call aku suh berhenti....padahal bru 3 minggu aku merasa keje...hehe aku cakap la kat mak xpela ok je duk kat sni...xde la berat mane pun lagipun liza yang mintak keje ni kan ...xde sape2 yang paksa pun.....liza yang nak sendiri......rupa2nya angah yang jadi tukang report kat mak setiap pergerakan aku.....dia cakap sedih tengok liza keje sampai lewat malam...so nak tak nak, aku pun capai laptop......tulis surat berhenti kerja.......jeng jeng jeng...................


Esoknya aku kerja mcm bese....100% perfect keje ari tu....klu dalam sehari lebih kurang 8-9 ribu duit berjaya aku kumpul......bestnya la klu duit2 tu jadi duit aku ekh....hehe rupa2nya dalam diam aku ni diperhati oleh sang jejaka berpangkat senior supervisor...huhu aku tak suka btul bab2 mcmni.....ada sekali tu aku terserempak ngan dia, pastu dia tegur...."Eh.nama awak Noorasliza kan....duduk kat kuantan.......bla2...bla2...aku juz jawab ape yang ditanya....nothing else....nampaknya dia ni tak pernah putus asa...dia tanya aku plak...dah ada calon ke blum...macam nak ngeneng2 je....sampai satu tahap dia datang bertenggek kat kaunter n cakap nak belanja makan....ape ni bro???dah jadi len mcm je....huhu tp aku wat bodo je....layan tak layan je la....naseb iman kuat time tuh...


Masuk minggu ke 4 aku bekerja kat situ aku pun lipat2 la surat berhenti keje....cadangnya nak bagi kat

No comments:

Post a Comment